Saturday, October 1, 2016

Kemuliaan Siti Robi’ah Al Adawiyah

Siti Robi’ah Al Adawiyah R.Anha pada suatu masa telah dilamar oleh Imam Junayd Al Baghdadi RA. Lantas beliau berucap,”Kalbuku ini telah dipenuhi dengan kecintaan kepada ALLOOH dan tidak ada ruang lagi untuk sesuatu yang lain.”

Beliau juga pernah didatangi oleh beberapa orang shoolich. Siti Robi’ah bertanya kepada seorang,”Mengapakah kamu beribadah kepada ALLOOH?” Orang itu menjawab,”Karena aku takut dengan tujuh lapis neraka yang dijadikan ALLOOH.” Robi’ah bertanya lagi kepada orang  kedua,” Mengapakah kamu beribadah kepada ALLOOH?” Orang kedua menjawab,”Surga ada beberapa lapis. Lantas aku beribadah agar aku dapat dimasukkan ke surga.” Mereka bertanya kepada Siti Robi’ah Al Adawiyah,”Mengapakah kamu beribadah kepada ALLOOH?” Siti Robi’ah Al Adawiyah menjawab,”ALLOOH telah memerintahkan kepada kita untuk menyembahNYA. Itulah yang penting. Adakah kiranya kamu berfikir jika Tuhan tidak jadikan surga atau neraka ibadah tidak perlu? Tidakkah Tuhan wajar disembah walaupun DIA tidak memberi ganjaran atau balasan?”

Pada suatu masa Siti Robi’ah Al Adawiyah menziarahi Imam Hasan Al Bashri dan membawakan tiga barang, yakni lilin, jarum dan sehelai rambut. Beliau berkata,”Jadilah seperti lilin, senantiasa menerangi orang lain. Jadilah seperti jarum senantiasa berusaha dan bekerja keras. Jadilah seperti rambut kamu akan kekal selama-lamanya.”

Pada suatu masa yang lain Imam Hasan Al Bashri bertemu Robi’ah di tepi sungai Furot. Beliau membentangkan sejadahnya di atas air sungai dan berkata,”Wahai Robi’ah, marilah kita sembahyang bersama di atas air.” Siti Robi’ah kemudian mengambil sejadahnya dan melemparkan ke udara dan berkata,”Wahai Hasan, marilah kita sembahyang bersama di atas udara.” Imam Hasan Al Bashri diam tidak berkata karena beliau tidak berkuasa berbuat demikian. Siti Robi’ah Al Adawiyah berkata,”Apa yang kamu cadangkan ikan boleh melakukannya. Apa yang aku cadangkan burung boleh melakukannya. Keindahan alam Tuhan yang kita alami mengatasi semua ini.”

Mereka bertanya kepada Siti Robi’ah,”Cintakah kamu dalam Kehadiran Tuhanmu dalam KeagunganNYA?” Beliau berkata,”Benar.” Mereka bertanya lagi,”Bencikah kamu kepada syaitan?” Beliau menjawab,”Aku kasihan kepadanya sebab itu aku tidak dapat membencinya.”

Mereka bertanya kepada Siti Robi’ah,”Adakah kiranya kamu melihat apa yang kamu sembah?” Beliau menjawab,”Kalau aku tidak melihatnya aku tidak akan menyembahNYA.”

Mereka bertanya kepada Siti Robi’ah,”Apa yang membuat seorang hamba ALLOOH itu berasa puas hati?” Beliau menjawab,”Apabila dia ridho dan bersyukur kepada ALLOOH ketika mengalami kesempitan sebagaimana dia bersyukur ketika berada dalam kesenangan.”

Mereka bertanya kepada Siti Robi’ah,”Apabila seorang yang berdosa itu bertaubat, apakah Tuhan menerima taubatnya?” Beliau menjawab,”Orang yang berdosa itu dapat bertaubat apabila mendapat hidayah dari ALLOOH untuk bertaubat. Dan apabila ALLOOH telah memberi dia hidayah dalam hal ini, ALLOOH akan menerima taubatnya. Tetapi jika seorang coba-coba untuk bertaubat dia belum mendapat hidayah dari ALLOOH, ALLOOH tidak akan menerima taubatnya.”

Pada satu musim bunga Siti Robi’ah masuk ke dalam rumahnya, tidak keluar rumah. Mereka berkata,”Marilah keluar dan lihatlah keindahan alam ini yang cukup cantik.” Siti Robi’ah menyahut,”Marilah ke dalam dan lihatlah keindahan Yang Menjadikan Keindahan ini. Kalau kamu melihat Yang Menjadikan Alam ini, kamu akan menjadi terlalu sibuk untuk melihat apa yang telah dijadikan.”

Pada suatu masa Siti Robi’ah dikunjungi oleh Imam Hasan Al Bashri, Imam Shoqiq Al Balkhi dan Imam Malik bin Dinar. Mereka berbincang tentang iman. Imam Hasan Al Bashri berkata,”Beriman adalah sabar di atas segala kesusahan yang dihadapinya.” Imam Shoqiq Al Balkhi berkata,”Beriman adalah bersyukur di atas segala cobaan yang dihadapinya.” Imam Malikbin Dinar menjawab,”Beriman adalah berasa nikmat dalam penderitaan yang diturunkan oleh ALLOOH.” Lantas Siti Robi’ah berkata,”Beriman berarti mempunyai wawasan yang jelas tentagn Yang Maha Kuasa sehingga dia tidak sadar penderitaan yang ditimpanya.”


Pada suatu malam Siti Robi’ah tidur, seorang pencuri masuk dan mencuri sejadahnya. Tatkala pencuri itu hendak keluar dia tidak dapat melihat pintu keluar. Akan tetapi tatkala dia meletakkan sejadah itu, dia dapat melihat pintu keluar. Dia melakukan hal itu sampai tujuh kali dan dia tidak dapat membawa sejadah yang dicurinya itu keluar. Akhirnya dia mendengar suara yang berkata,”Janganlah kamu membuang waktumu untuk mencuri di sini. Sudah beberapa tahun wanita ini telah menyerahkan urusannya kepada ALLOOH. Setan pun tidak berani menggodanya, apalagi seorang pencuri. Tinggalkan tempat ini dan janganlah menyusahkan dirimu. Ingat, pada waktu kawan-kawan kami tidur, kami tidak tidur.”

0 comments:

Post a Comment